بیستمین سالگرد قتل علی اکبر سعیدی سیرجانی علی اکبر سعیدی سیرجانی، ادیب و نویسند…

30 Nov

‫بیستمین سالگرد قتل علی اکبر سعیدی سیرجانی

علی اکبر سعیدی سیرجانی، ادیب و نویسنده پرآوازه و پیشتاز جنبش حقوق مدنی در ایران، ۲۴ اسفند ۱۳۷۲، به اتهام جرایمی نظیر «توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی» بازداشت شد و مقامات امنیتی ۶ آذر ماه همان سال اعلام کردند که در بازداشت درگذشته است.

***صدا و سیمای جمهوری اسلامی سال ۱۳۷۵ سلسله برنامه‌هایی با عنوان «هویت» در نقد و حمله به روشنفکران و نویسندگان و اعترافات سعیدی سیرجانی از شبکه یک سیما پخش کرد. ( به گفته اکبر خوش‌کوش شکنجه گر و قاتل دیروز و اصلاح طلب امروز، برنامه هویت و فیلم عصر عاشورا توسط محمد نوری زاد و مهدی خزعلی ساخته شده بود.) ***

سعیدی سیرجانی چهارم آذر هفتاد و سه‌ – تهران … سعیدی سیرجانی چه در زمانی که در خارج از ایران بود و چه پس از آن‌که به کشور بازگشت فعالیتش را با نوشتن نامه‌هایی سرگشاده به بالاترین مقامات جمهوری اسلامی و از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای شدت بخشید. وی در آن نامه‌ها ضمن شرح سختی‌ها و فشارهایی که قشر روشنفکر ایران در طول سال‌های بعد از انقلاب تحمل کرده بود، از رهبران جمهوری اسلامی می‌خواست تا رویه و دیدگاه خود را نسبت به منتقدین‌شان عوض کنند. آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌های سعیدی سیرجانی مطلبی را خطاب به وی نوشت و توسط کیومرث صابری (گل آقا) برای وی فرستاد. لحن عتاب‌آلود جوابیه علی خامنه‌ای به گونه‌ای بود که به تعبیر سعیدی سیرجانی «قاصد را نیز شرمنده کرده بود». سعیدی سیرجانی در جواب این نامه نیز نامه دیگری به علی خامنه‌ای رهبر ایران می‌نویسد. چندی بعد در ۲۳ اسفند ۱۳۷۲، خارج از منزلش توسط مامورین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد و پس از نه ماه، بدون هیچ ملاقات یا خبری از محل زندانی بودن او، در ۴ آذرماه ۱۳۷۳ و در اسارت درگذشت. با دستگیری سعیدی سیرجانی مقامات اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ابتدا با صدور اطلاعیه‌ای وی را متهم به «نگهداری و استعمال مواد مخدر و نیز همجنس‌بازی و لواط» کردند؛ و پس از آن اتهامات دیگر نیز چون جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی را به اتهامات وی افزودنند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی سال ۱۳۷۵ سلسله برنامه‌هایی با عنوان «هویت» در نقد و حمله به روشنفکران و نویسندگان از شبکه یک سیما پخش کرد. ( به گفته اکبر خوش‌کوش شکنجه گر و قاتل دیروز و اصلاح طلب امروز، برنامه هویت و فیلم عصر عاشورا توسط محمد نوری زاد و مهدی خزعلی ساخته شده بود)

در این برنامه‌ها از اعترافات تلویزیونی که از سعیدی سیرجانی، عزت الله سحابی، غلامحسین میرزاصالح پخش و تحلیل‌های مورد نظر مقامات دولتی لابلای آن گنجانده می‌شد، گفته شد که این برنامه محصول مشترک صداو سیما و سعید امامی و حسین شریعتمداری (نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول فعلی روزنامه کیهان و همکار سابق محمد نوری زاد) بوده‌است. پس از رویداد قتل‌های زنجیره‌ای و افشای تخلفات وزارت اطلاعات این برنامه مجدداً مورد توجه قرار گرفت. عزت الله سحابی فیلم‌های گرفته شده را پس از ماه‌ها حبس و شکنجه خود و سایر زندانیان می‌داند. سعیدی سیرجانی در بخشی از این فیلم‌ها رندانه به شکنجه خود اشاره می‌کند: «آنچه که باعث شد من امشب خودم خواهش کنم که بیایند این برنامه را ضبط کنند صحبتی است که از دو روز پیش شروع شده ولی شاید ده دقیقه قبل یک تلنگر سفتی به روح من خورد. می‌خواستم این صحبت را بکنم که این چیزهایی که در طول این مدت من نوشتم، همه رگه‌هایی از لجبازی شدید دارد و شدیداً پشیمانم از این کار.»
تقریباً همه کسانی که فیلم و صدا و نوشته‌های اعترافات‌شان در برنامه هویت پخش شد، آزاد شدند؛ اما تیم سعید امامی در زندان با استفاده از کپسول پتاسیم موجب سکته قلبی و مرگ علی اکبر سعیدی سیرجانی شدند!

سعیدی سیرجانی یکی‌ از نویسندگانی بود که به علی‌ خامنه‌ای نامه می‌نوشت و ضمن شرح سختی‌ها و فشارهایی که قشر روشنفکر ایران در طول سال‌های بعد از انقلاب تحمل کرده بود، از «رهبران» جمهوری اسلامی می‌خواست تا رویه و دیدگاه خود را نسبت به منتقدین‌شان عوض کنند! خارج از منزلش توسط مامورین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد و پس از نه ماه، بدون هیچ ملاقات یا خبری از محل زندانی بودن او، در ۴ آذرماه ۱۳۷۳ در زندان با استفاده از کپسول پتاسیم موجب سکته قلبی و مرگش شدند.
چند سال بعد سایه سعیدی سیرجانی دختر زنده یاد سیرجانی در مصاحبه‌ای گفت: شخص آقای خاتمی و چند نفر دیگر، با کت و شلوار آمدند دم خانه برای دستگیری پدر ( علی اکبر سعیدی سیرجانی)…آقای خاتمی از پیکان پیاده شدند و به پدر گفتند که می خواهیم چند کلمه صحبت کنیم. پدرم به زمین تف انداخت و به من گفت: او را شناختی؟!

آقای خاتمی دروغ می گوید که گروهی خودسر، قتل های زنجیره ای را انجام دادند. همه نهادهای اطلاعات، ارشاد و … دست اندرکار قتل های زنجیره ای بودند!
سعیدی سیرجانی را چه کسانی کشتند؟ – مصاحبه سایه سعیدی سیرجانی با صدای آمریکا:
http://goo.gl/IaWFqn
تریبون زمانه:
http://goo.gl/Kn3nh8

Leave a comment